Karl Staaffs Blogg!!!

måndag, maj 07, 2007

Majregn

Det regnar ute. På min tid var regn i maj ett tecken på att något bekymmersamt skulle hända inom kort. Skrock, säger säkert många. Faktum var att det ofta stämde. I maj 1909 regnade det 16 dagar i sträck i Stockholm (jag minns att jag spelade okristligt mycket schack de veckorna). En tid efter det, mitt under midsommarförberedelserna, dog min cockerspaniel Fredrik. Alla i familjen blev förstås väldigt ledsna och vi tittade lite extra ilsket/uppgivet upp mot den grå himlen den dagen.

Redan nästa år, 1910, var det samma regniga historia igen. Den här gången dog nitton personer i min släkt i en fruktansvärd gräsbrand efter en regnig majhelg (vad är oddsen???).

Efter det trodde jag som ni förstår inte så mycket på "skrock-teorin." Från 1910 fram till idag har jag visserligen inte råkat ut för så stora tragedier efter regniga dagar i maj, men nog har det hänt en del skumma saker. -77 tappade jag till exempel bort mina bilnycklar efter att det hade regnat. Och i fjol kraschade min Ibook.

Så det är förstås med viss oro jag tittar ut på ett regnigt Göteborg idag. Vad ska hända denna gång? Ska man hålla sig inne eller bara låtsas som att det regn... som ingenting? Hursomhelst, önska mig lycka till, och ta hand om er själva.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

parf ad athuga:)

16 januari, 2010 13:42  

Skicka en kommentar

<< Home